سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، دنیا را به کسی که دوست داردو کسی که دوست ندارد، می دهد؛ امّا دین را جز به کسی که دوست دارد، نمی دهد . پس خداوند به هرکه دین داده، دوستش داشته است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

گلستان لینک

 
 

چندی است که گوگل اقدام به راه اندازی یک موتور جستجو برای مقالات و گزارشهای دانشگاهی کرده است که گوگل اسکالر نام دارد. نخستین واکنشهای متخصصان کامپیوتر و کتابدار حاکی از کارآمدی و نقش موثر این سرویس جدید گوگل است.
در این موتور جستجو، مقالات علمی، مجلات، نشریات و گزارشهای تخصصی و دانشگاهی طبق اصول رایج جستجو در وب با توجه به میزان اعتبار و تناسبشان با موضوع موردنظر در صفحات قرار می گیرند و اولویت با مقالاتی است که بیش از همه مقالات موردارجاع قرار گرفته باشند. اگر در گوگل کلمه human-genome را جستجو کنیم، فهرستی از میلیون ها پیوند با تاکید بر واژه genome بر روی صفحه ظاهر می شود. در حالی که اگر همین واژه ها را در گوگل اسکالر جستجو کنیم، حدود 100000 پیوند و مقاله که از سال 2001 به این سو در مجلات نیچر و ساینس چاپ شده اند، در اختیارمان قرار می گیرد.
از طریق این سرویس می توان به چکیده مقالاتی که در PubMed و یا ناسا وجود دارند، همچنین متن کامل مقالات و نوشته های فیزیک که در arXive هستند، دسترسی پیدا کرد.
البته این موتور جستجو، نواقص و کمبودهایی دارد. از آن جمله می توان به فهرست راهنمای ناقص و ناکارآمد آن اشاره کرد. تعداد زیادی از مقالاتی که اطلاعات پیچیده ای دارند، هنوز وارد مجموعه گوگل اسکالر نشده اند. به علاوه مقالاتی وجود دارند که به طور کامل در اختیار گوگل قرار نگرفته اند. به عنوان مثال، الزویور ، بزرگترین ناشر مقالات علمی، هنوزچکیده مقالاتش را در اختیار گوگل اسکالر قرار داده است.
برای ورود به صفحه گوگل اسکالر اینجا را کلیک کنید.
http://scholar.google.com/